donderdag 27 oktober 2016

Grafische partituur van de krokodil ligt in het water.

Ik heb voor de les van muziek een leuke grafische partituur gemaakt voor het liedje "de krokodil ligt in het water"

hieronder een foto hoe de partituur eruit ziet.

Hoe moet ik deze partituur lezen?
Zoals je waarschijnlijk ziet, zijn het allemaal krokodilletjes. Kleine krokodillen, grote krokodillen.
De hoogte van de krokodil staat voor de toonhoogte en de lengte voor de toonduur.
hieronder volgen nog wat begrippen met uitleg.

Klank:
Zoals ik hierboven al had gemeld beelden de korte krokodillen een korte klank aan en de lange krokodillen een lange klank.
het tempo ligt 1 tel per korte krokodil en de lange krokodil duurt 3 tellen.
en op basis van sterkte van de toon kun je of een hele stille krokodil hebben, of juist een krokodil die op je af komt razen.

Vorm:
Je kan deze muziek spelen met allerlei instrumenten. Je kunt er zelfs voor kiezen om een stuk eerst met een zachter instrument te spelen (bijvoorbeeld een xylofoon) en daarna met een harder instrument (bijvoorbeeld een trommel)

er is ook een herhaling aanwezig in de partituur. Zichtbaar gemaakt door de dubbele punt en het pijltje terug. je kan in dit geval zelfs de tekst een beetje aanpassen en een ander dier gebruiken.

Betekenis:
Je kan deze muziek meerdere betekenissen geven, al op basis van tempo en instrument.
Je kan het gebruiken om meerdere dieren uit te beelden.

Wat is de tekst?
De tekst gaat als volgt:
"De krokodil, ligt in het water. de Krokodil, zwemt naar je toe (dit kun je paar keer herhalen)
Naaaaaadeeer eeeeeeeennnn, bijt hij in je bil.

ik weet het, de tekst is kort. maar het liedje ken ik al jaren omdat mijn vader dit altijd zong met zijn bandje.
En muziek is nu eenmaal niet mijn sterkste onderdeel, maar ik heb mijn best gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten