vrijdag 4 november 2016

Beeldende les - Maskers maken.

Ik heb vorig jaar een hele leuke les gegeven over Halloween.
hierbij leerden de kinderen over feesten en waarom er bij sommige gelegenheden maskers gedragen worden.

Ook leren de kinderen het begrip expressie, emotie en reliëf.
hieronder vind je een lesvoorbereiding.
er is nog een powerpointpresentatie nodig, deze zal ik op een andere post nog laten zien.
(je hebt namelijk foto's nodig en die laat ik dan zien)
Masker gemaakt door leerling





aar nu eerst de lesvoorbereiding.
Student
Timo Sophie
Paboklas
1B
Datum
31-10-2016
Praktijkopleider
XXXXXX
Stagegroep
X
Lesnummer

Praktijkschool
XXXXXX
Aantal lln.
X
Vak-leerinhoud
Beeldend - Maskers

Leerdoelen student. Student arceert er drie. PO scoort die doelen tijdens de les en komt hierop terug bij de evaluatie. Toelichting score: 0=overwegend zwak, 1= meer zwak dan sterk, 2 = meer sterk dan zwak, 3 = overwegend sterk. Zijn alle leerdoelen bij alle lessen op niveau  2-3, dan beslist de schoolopleider of kan worden overgegaan op formulier 2.
PO scoort
Student markeert 3 leerdoelen per lesactiviteit die geoefend zullen worden. PO scoort die leerdoelen.
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
0 - 1 - 2 - 3
Toont respect naar leerlingen (namen kennen, elk kind aandacht geven, interesse tonen, luisteren)
Zorgt voor een ontspannen sfeer (vriendelijk zijn, bewust zijn van eigen lichaamstaal & stemgebruik)
Zorgt voor een ordelijk verloop van de les (regels consequent hanteren, overwicht hebben, klas overzien)
Ondersteunt het zelfvertrouwen van de kinderen (complimenten geven, persoonlijke aandacht geven)
Zorgt voor wederzijds respect (naar interacties van kinderen kijken en adequaat reageren, voorbeeld zijn voor de kinderen)
Geeft feedback aan de kinderen (concreet maken wat de kinderen goed doen en wat beter kan én hoe het beter kan)
Geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten (in voorbereiding concreet en in stappen beschrijven, visueel maken, didactische hulpmiddelen)
Leerdoelen
Ik wil leren om goed mijn stem tijdens de uitleg te gebruiken
Beginsituatie
X
Lesdoel
Na deze lesactiviteit kunnen de kinderen het verschil uitleggen tussen bedektzadige en naaktzadige
na de lesactiviteit kunnen de kinderen:

  1. technieken benoemen die ze hebben gebruikt
  2. De betekenis van hun gemaakte masker uitleggen en onderbouwen
Evaluatie
Nakijken van het werk
Bespreken van het werk
Observeren
Laten presenteren
Klassen-management
Welke regels en afspraken gelden er voor het gedrag van de kinderen?
-          Als iemand aan het woord is, is de rest stil
Hoe krijg je de aandacht van de groep?
-          Door te vragen of het stil wordt en anders de bel te gebruiken
Wat doen kinderen die al klaar zijn?              
-          Die gaan werken aan werk dat nog niet af is                           
Welke materialen zijn nodig?
PowerPointpresentatie
30x borden
 Klei
Huishoudfolie
 Alluminiumfolie
Glutofix
Kranten
Lijmkommetjes
Lijmkwasten
30x ½ A4 karton
30x kleiplaten (onderzetters)
 30x potloden
30x scharen
30x stuk touw


Hoe wordt het werk gedistribueerd?
-          Ik wijs kinderen aan om mij helpen met uitdelen.
Vakinhoud/
leerlijn
Geef hieronder kort aan hoe de vakinhoud en leerlijnen in jouw voorbereiding zijn verwerkt.


Tijd
Lesopbouw

Oriëntatie



(Les opening; doel van de les verhelderen, wat weten de kinderen al van dit onderwerp?)
Ik heb voordat ik begin al mijn PP opgestart en vraag aan de leerlingen of zij dit weekend hebben
meegedaan aan Halloween? En of zij hierbij maskers nodig hadden? Wanneer ik dit heb gevraagd stel
ik de volgende vraag “wie kan er redenen bedenken dat men maskers draagt” wanneer dit
beantwoordt is, vertel ik dat we de komende lessen onze eigen maskers gaan maken m.b.v. onze
eigengemaakte mal, maar eerst wil ik meer over maskers zelf vertellen.


Uitleg / Instructie







(Wat doe jij? Wat zeg je? Hoe bewaar je de orde? (welke regels herhaal je?). Hoe houd je het overzicht over de groep?)
Ik ga alle dia’s langs en stel de volgende vragen. “wat valt je op aan de maskers?” (v.b. de
overdreven gezichtseigenschappen) en “waarom draagt men dit?” nadat ik alles heb besproken
vraag ik de leerlingen of ze de betekenis kennen voor reliëf (in dit geval diepte en hoogteverschillen)
en dat het heel belangrijk is dat we dit goed toepassen als we onze maskers gaan maken

Uitwerking voor de activiteit zelf
Ik sta voor de klas en wacht tot de klas stil is zodat we kunnen beginnen. “we gaan nu onze eigen
maskers maken, ik wil eerst uitleg geven wat we nu precies gaan doen, daarna wijs ik kinderen aan
die gaan helpen met de spullen uitdelen.
“Ik heb maar weinig tijd, dus als we allemaal goed luister, dan kunnen we lekker snel beginnen”.

De activiteit gaat als volgt:
* Je krijgt een bord, een stuk karton, een schaar en wat klei.
* Het bord draai je om, zodat de verhoging naar boven wijst.
* Je legt je karton onder het bord
* Je tekent met je potlood de vorm van een kin.
* Vervolgens knip je die kin uit en leg je onder je bord.
* M.b.v. klei maak je jouw kin hoger (je maakt een echte kin)
* Vervolgens ga je de randen van het bord gelijk maken met klei, zodat het wat gladder eruit
ziet.
* Met je klei maak je nu dingen zoals ogen, monden, wenkbrauwen (maak dit niet te dun of te
klein anders kun je het niet meer zien tijdens het papier-macheën)
* Als je klaar bent, steek jij je vinger op, kom ik naar je toe en laat je het aan mij zien en als ik
het akkoord geef dat je verder mag en krijg je een stuk huishoudfolie.
* Met het huishoudfolie ga jij je mal bedekken, doe dit zo strak mogelijk.
* Daarna ga je stroken scheuren (doe dit van horizontaal en niet verticaal, dat scheurt
makkelijker)
* Met het glutofix en een kwast smeer je jouw mal onder de glutofix
* Vervolgens pak jij je stroken en begin je eerst verticaal met stroken leggen
* Wanneer je dat gedaan hebt, smeer je nog een extra laag glutofix over je mal.
* Daarna ga je meer stroken erop plakken, maar dit keer horizontaal.
* Dan smeer je nog een laag glutofix eroverheen.
* Dit herhaal je nog ongeveer 1 of 2 keer.
* Je mag ook met aluminiumfolie andere vormen maken zoals hoorns of oren en die met
behulp van papier-maché aan je masker vast plakken.
* Wanneer alles goed vastgeplakt zit, steek jij je vinger op, kom ik naar je toe en als alles goed
is mag je alvast je spullen opruimen en kun je misschien je buurman of buurvrouw helpen.
Hierna ga ik met hulp van een paar kinderen de spullen uitdelen en gaan de kinderen aan de slag, ik
loop rond om te helpen waar het nodig is.

Wanneer er nog 10-15 minuten over zijn, leg ik de activiteit stil en vertel ik de klas dat we zo gaan opruimen, dat iedereen zijn eigen tafel helemaal opruimt, hele kranten vouwen we netjes op en leggen het voorin de klas op de kast, dingen die helemaal kapot of onder de lijm zitten kunnen weggegooid worden en kinderen die nog niet klaar zijn, gaan we nog overleggen of we ander moment deze week verder kunnen gaan. Daarna ruimen we gezamenlijk op en vertel ik dat we een andere keer de maskers nog gaan schilderen, maar dat de maskers eerst goed moeten drogen en dat duurt wel een paar dagen. Tentoonstellen


Afsluiting


(Feedback en evaluatie)

Wanneer iedereen helemaal klaar is, verzamelen we de maskers en presenteer ik de maskers en vraag aan de klas:
-          Wat zien we qua expressie?
-          Welke heeft een hele sterke emotie
-          Waar zie je dat aan?
-          Welke technieken zie je?

we gaan beoordelen aan de hand van de betekenis en verschillende beeldaspecten.
Als we naar de gemaakte maskers kijken:

  • Welke emoties zien we voor ons?, 
  • Wat zorgt ervoor dat we dit vinden.
  • Komt het door de vorm van het gezicht, welke vormen helpen hierbij?
  • Komt die vorm overeen met het kleurgebruik?
  • zien we veel overdreven vormen? of juist subtiele vormen?
  • welke kleur past vaak bij welke emotie?
  • zien we dat ook terug in de maskers?
  • wat zou een doel voor een van de  maskers zijn (b.v. Halloween, Carnaval of een oud ritueel)
  • wat zorgt ervoor dat je dat dacht?



Lesovergang 
(Wissel van activiteit/opruimen/ klaarzetten)
Iedereen ruimt zijn eigen tafel helemaal op. Hele kranten vouwen we netjes op en leggen het voorin de klas op de kast, dingen die helemaal kapot of onder de lijm zitten kunnen weggegooid worden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten