zaterdag 5 november 2016

Beeldende vorming - Reclameposter

Tijdens de lessen van beelden vorming hebben we een leuke opdracht gemaakt.
Voor deze opdracht hebben we ook de opdracht gekregen om daarover een reflectie te schrijven.

Hieronder volgt mijn beoordeling van de volgende opdracht: Een reclameposter maken.
Het eindproduct
Met deze opdracht hebben we een reclameposter gemaakt en de voorwaarde was. We moesten de vormen natuurlijk en vloeiend maken, zo min mogelijk rechte lijnen en hoeken.

Betekenis:
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt?
Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
 Reclame zie je overal, daar hebben we nu ook naar gekeken. Alleen dan wel op basis van de stijl van Jugdenstil. We gaan dus een poster maken met vloeiende, natuurlijke lijnen.
Ik heb pizza gekozen omdat ik erg van eten hou en zeg nou zelf, wie houdt er nu niet van pizza?

Vorm:
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien?
Ik wilde alles een lekkere lichte kleur geven, zodat het geheel rustig overkomt.
De kleuren die ik heb gebruikt heb ik zo gekozen, zodat ze heel erg bij Italiƫ horen (of tenminste, bij deze kleuren denk je echt aan pizza)

Materie:
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je nog andere gereedschappen of materialen willen gebruiken?
Ik heb papier, pastelkrijt en haarlak in een bus gebruikt.
Ik had nog niet eerder met pastelkrijt gewerkt, ik vond het wel leuk om dat een keer te doen. Ik moest er wel op letten dat ik niks op mijn kleren kreeg, omdat het krijt heel erg afgeeft.
Pastelkrijt
Haarlak in een bus




















Werkwijze:
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
 Ik had nog niet eerder gewerkt met dit soort krijt, het was erg leuk om mee te werken. Alleen was het wel een nadeel, hoeveel het afgeeft. Ik moest heel erg oppassen dat er niks op de verkeerde plekken kwam.

Ik heb erg veel gebruik gemaakt van een veegtechniek. Hierbij maakte ik een vloeiende lijn en ging die daarna met mijn vinger uitvegen. Om alles op die manier op te vullen. Dit heb ik vooral gedaan met de lucht en de gele kleuren.

Onderzoek:
Welke stappen heb je gezet in het werkproces?
Ik begon eerst te bedenken welk product ik wilde gaan tekenen, de keuze viel op pizza (ik had honger)
Vervolgens ben ik kader gaan tekenen om mijn papier heen, zodat ik niet per ongeluk op de tafel ging tekenen.
Ik begon met het tekenen van de naam van het product, gewoon pizza. Ik heb de P laten overlopen in de pizza en ben daarna de pizza gaan decoreren.
daarna ben ik de groene klimop gaan tekenen aan de zijkant, vervolgens de rode knoppen, daarna de wolken en als allerlaatste de lucht blauw gemaakt.
ik heb hieruit ondervonden dat ik, i.p.v. voor naar achter tekenen, dat ik het beter had kunnen omdraaien. Oftewel, beginnen met de lucht en daarna  naar de voorgrond werken. Dit had ervoor gezorgd dat ik niet zo precies hoefde te werken om niet uit te schieten.

Toen we klaar waren, hebben we er haarlak op gespoten om te zorgen dat het niet meer afgeeft. Dit wist ik nog niet, dus goed om te weten.
Bij haarlak heb ik ondervonden, dat je dit echt in een open, goed geventileerde ruimte moet gebruiken. Anders stik je bijna in de gassen.
Begin schetsen.
Eindproduct.

Halverwege het proces



Wat vind je geslaagd?
 Ik ben erg tevreden over het kleurgebruik, zelf vind ik namelijk dat alles mooi bij elkaar past.
Ook ben ik erg blij met de basisvormen, alles loopt lekker door elkaar en ik vind de P die overloopt in en pizza erg goed gelukt.

Wat kon beter?
Onderaan heb ik erg willekeurig met groene krijt wat getekend, dit was erg impulsief en ben daar niet echt tevreden mee.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten