vrijdag 4 november 2016

Beeldende vorming - Groeten uit Loch Ness

Tijdens de lessen van beelden vorming hebben we een leuke opdracht gemaakt.
Voor deze opdracht hebben we ook de opdracht gekregen om daarover een reflectie te schrijven.

Hieronder volgt mijn beoordeling van de volgende opdracht: Groeten uit Loch Ness.
Voor deze opdracht hebben we een monster ontworpen en die gebruikt voor het maken van een ansichtkaart.
Het eindproduct.

Betekenis:
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt?
Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
 Het monster van Loch Ness. Niemand weet of het monster daadwerkelijk bestaat, of als het bestaat, hoe het eruit ziet.
Zelf ben ik echt gek op monsters en ik hou ervan als verschillende media echt nadenken over het uiterlijk van monsters en andere beesten.
Als gamer kom ik genoeg monsters tegen, bijvoorbeeld bij Resident Evil, Monster Hunter, Devil May Cry of Soul Sacrifice. Je kan vaak echt goed zien dat ze er aandacht aan hebben besteed.
Daar wilde ik bij deze opdracht ook aan werken.

Vorm:
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien?
 Zoals je kan zien in mijn eindresultaat is het een echt gevaarlijk beest. dit heb ik terug laten komen d.m.v. scherpe hoeken, grove vormen, lange tanden en enge ogen. 


Materie:
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je nog andere gereedschappen of materialen willen gebruiken?


Ik heb oost-Indische inkt verschillende kroontjespennen, bamboehout, satéstokjes en verschillende kleuren ecoline gebruikt.

het ging mij allemaal best goed af. het enige wat ik erg lastig vond was het feit dat mijn pen vaak ging lekken, dat er geen inkt uit kwam of dat ik per ongeluk te hard drukte en de verkeerde hoeveelheid inkt uit kwam.

ik had alleen wel graag meerdere kleuren ecoline willen hebben. de hoeveelheid kleur die we nu hadden vond ik net niet genoeg.

Beschouwing:
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven oer de beeldaspecten?
 Het volgende monster heb ik gebruikt als inspiratiebron.
Een Lagiacrus van Monster Hunter
De reden dat ik dit monster heb gebruikt is vanwege het uiterlijk dat ik terug wilde brengen in mijn ontwerp. Hij is lang/hydrodynamisch en de grove scherpen vormen laten zien dat het een echt gevaarlijk beest is.

Werkwijze:
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
 Ik heb een paar keer eerder in mijn leven met dit materiaal gewerkt.
En zoals ik al eerder zei vond ik het erg lastig om de juiste hoeveelheid inkt uit mijn pen te krijgen en het feit dat mijn handen helemaal onder de inkt zaten.

Onderzoek:
Welke stappen heb je gezet in het werkproces?
het schetsontwerp
Ik heb eerst met potlood een schets getekend. daarna heb ik op papier het ontwerp nagetekend.
vervolgens heb ik met de inkt en de pennen/stokjes lijnen getrokken om het monster dikke lijnen gegeven. Ik heb verschillende diktes gebruikt zodat er nadruk wordt gezet op de vorm. 
Daarna heb ik met water bepaalde punten nat gemaakt en dat vervolgens ingekleurd met ecoline. Ik heb water gebruikt om ervoor te zorgen dat de ecoline heel vloeiend op de natte plekken kwam.











Wat vind je geslaagd?
 Ik ben erg tevreden over de algemene vorm van mijn monster, erg eng en je kan moeilijk zien hoe groot hij nu precies is omdat ik een deel heb afgesneden.

Wat kon beter?
Ik ben niet heel erg tevreden over de kleur van de vinnen, zelf had ik geen oranje. Maar dit was nu helaas, eenmaal aangebracht, onomkeerbaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten