zondag 6 november 2016

Muziek - Lied aanleren - Catsong

Voor de les van muziek hebben we lied in moeten spreken en bij dit lied een les geven om dit lied te leren.
Ik heb zelf gekozen voor The catsong van Animation Domination High-Def op youtube. (zie hieronder voor het origineel en helemaal onderaan de pagina voor mijn gezongen versie)
Ik geef alvast een waarschuwing, ik ben al een paar weken goed verkouden met hoest en alles. Wat je nu hoort is het beste wat ik kan zingen. luisteren op eigen risico.


Songtekst:
I watch catvideos, i can’t get enough.
Cats that bark, cats that talk, cats that run into stuff.
A Youtubevideo or on the background on twitch.
Famous cats that make their owners rich.

So I watch my cat, ready to tape.
Got my Phone set up to film, in landscape.
But my cat’s just a cat, not even good at that.
My regular okay cat.

Some people got a cat with a screwed up face.
Little bobbed tongue all over the place.
They make money of its funny walk too.
But i’m glad the cat I got is you.

You’re not funny, you don’t really play.
I think you haven’t moved from that spot all day.
I don’t know why you like the blanket flat
You’re my blanket laying regular cat.

Laser’s don’t impress, it’s like you think they’re lame.
Sometimes you don’t even respond to your name.
What’s up with that wall, what are you staring at?
My wall staring regular cat.

Some people got cats that fight their tails.
But you’re the kind of cat that fails at fails.
The highlight of the week was when you sneezed near the drapes.
But I didn’t get that on tape.

Still, you’re my cat, my regular okay cat.
Turns out you’re pretty good at that.
No special purr, no fancy mew.
But I’m glad the cat i got is you.
And I hope you’re glad you got me too.

I put you in a sweater, and you didn’t move………..


De tekst is in het Engels, maar het zijn geen moeilijke woorden.
Maar ga ik dit lied aan kinderen leren, dat ga ik nu laten zien.

OriĆ«ntatie 
(Les opening; doel van de les verhelderen, wat weten de kinderen al van dit onderwerp?)
Ik vertel de kinderen dat ik al een tijdje een leuk lied in mijn hoofd heb zitten en die wil ik heel graag met ze leren. Het gaat over een huisdier dat veel mensen hebben en vaak iets grappigs of aparts heeft. Namelijk een kat. Voordat we gaan luisteren vraag ik aan de kinderen om goed te luisteren naar de tekst. Ze gaan kijken of ze eruit kunnen halen waar het over gaat. (het gaat over iemand met een kat die helemaal niet gek of raar is, terwijl andere katten dat wel zijn)
Ik kan ook gelijk vragen of ze al woorden hebben gehoord die ze kennen, of woorden die ze niet kennen en dat met de klas bespreken.

Uitleg/Instructie  

(Wat doe jij? Wat zeg je? Hoe bewaar je de orde? (welke regels herhaal je?). Hoe houd je het overzicht over de groep?)
Nadat we de dingen hebben besproken, gaan we het liedje oefenen. Dit doe aan de hand van de weeggeefmethode. Dat houdt in dat ik een stuk van het liedje zelf zing en de klas de rest af maakt.
en we doen dit couplet voor couplet.
Dus we oefenen eerst:
I watch catvideos,(Docent)
 i can’t get enough.(Klas)
Cats that bark, cats that talk,(Docent)
 cats that run into stuff.(Klas)
A Youtubevideo or on the background on twitch.(Docent)
Famous cats that make their owners rich. (Klas)

So I watch my cat, (Docent)
ready to tape. (Klas)
Got my Phone set up to film, (Docent)
in landscape.(Klas)
But my cat’s just a cat, not even good at that. (Docent)

My regular okay cat. (Klas)

Wanneer de kinderen de tekst door hebben, ga we nog eens herhalen. Maar dan zin voor zin (Ik zing de eerste zin en de klas zingt de volgende zin.
Als ik merk dat de kinderen nog moeite hebben met bepaalde stukjes, ga ik de papegaaimethode toepassen.(Ik zing voor en de klas zingt dezelfde zin na)
Ik ga op deze manier het hele lied oefenen.

Wanneer dat er een beetje in zit, gaan we het liedje helemaal gezamenlijk zingen.

Feedback voor de klas:
Wanneer we alles gedaan hebben, vraag ik aan de klas wat ze ervan vonden. Ging het goed? Was het lastig? Was het erg makkelijk? Wat was dan makkelijk/moeilijk? En vertel ik de klas dat ze erg bezig waren.

Dit was mijn voorbereiding voor het liedje aanleren, ik hoop dat jullie er wat aan hadden.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten